پنجشنبه 9 فروردین 1403

در گفتگوی نگاه شهر با حامد اخگر شهردار کلیشاد و سودرجان متولد سال ۱۳۶۵ و دانشجوی دکترای رشته شهرسازی است . او از معدود مدیران جوان شهری و به نوعی منسوب به دهه ۶۰ در استان اصفهان است .نگاه او به شهر بسیار علمی و به روز است . معاون شهرسازی و معماری دیروز شهرداری کلیشاد امروز به عنوان شهردار در این شهر خدمت می کند . او کلیشاد را دارای بافت روستایی و ارگانیک می داند و باور دارد بافت قدیمی و سنتی شهر نباید از بین برده شود و به نوعی آن را هویت کلیشاد می داند . شهردار جوان از عمر ۶۰ ساله شهرداری در این شهر با افتخار یاد می کند .

شهردار کلیشاد و سودرجان

ساخت بزرگترین مزرعه خورشیدی غرب اصفهان

بهره مندی از فرصت های اقتصادی از اولویت های شهرداری کلیشاد است که رایزنی با بیش از ۱۵ هیات سرمایه گذاری منجر به عقد قرارداد ۳ پروژه سرمایه گذاری در شهر شده است ‌.

حامد اخگر با بیان این مطلب افزود : به زودی مزرعه خورشیدی که با مشارکت شرکت هلندی اجرا شده به بهره برداری می رسد و این بستری برای تحقق درآمد پایدار خواهد بود .

به گفته وی برنامه ریزی برای مرمت ابنیه تاریخی و بافت قدیمی شهر با یک برنامه ریزی منسجم آغاز شد و این در حالی است که سالهای قبل در این حوزه کار مهمی نشده بود و فقط ایجاد زیرساخت ها و معابر اولویت داشت

مستند سازی ۴ ابنیه تاریخی شهر
او با تاکید بر اینکه همزمان با رویکرد جدید در استان و توجه به رونق حوزه گردشگری ، مستند سازی ۴ ابنیه تاریخی در شهر آغاز شد افزود : مرمت و ساماندهی این محوطه های تاریخی در دستور کار شهرداری قرار گرفت
به گفته وی در حوزه شهرسازی کاربری های مسکونی و خدماتی اراضی شهر تفکیک شده است و بافت شطرنجی شهر که مستعد سکونت مهاجرین است احصا و بر این اساس ۱۵ هکتار از این نوع بافت در قالب ۳ سایت شناسایی شد
اخگر از آزاد سازی گذرهای اصلی شهر خبر داد و گفت : در قالب بازآفرینی شهر احیای بافت های فرسوده آغاز شده است

کلیشاد شهر احسان و نیکوکاری

وی به طراحی شعار شهر با عنوان " کلیشاد شهر احسان و نیکوکاری " اشاره کرد و افزود : شهرداری در تلاش است تا شهر را به مکانی برای بهتر زیستن شهروندان تبدیل کند .
شهردار کلیشاد و سودرجان با تاکید بر اینکه شیوه سرمایه گذاری در شهرها قدیمی است و باید آن را به روز رسانی کنیم ادامه داد : نهادها و ارگان هایی که شهرداری ها در حوزه سرمایه گذاری باید از آنها مجوز دریافت کنند توجیه نیستند و باید یک باز تعریف اساسی در این زمینه انجام شود .
وی با انتقاد از اینکه بسیاری از شهرداری ها به واسطه مشکلات متعدد در مسیر حرکت فقط به انجام کارها و اقدامات کوتاه مدت روی می آورند گفت : این شیوه مدیریتی به توسعه ناپایدار منجر می شود .
او یادآور شد : متاسفانه نیروی متخصص برای تحقق درآمد پایدار در شهرداری ها یا کم است یا اصلا وجود ندارد و اگر هم نیروهایی داشته باشیم انگیزه برای انجام کار ندارند

احیای بوم گردی در شهر
شهردار کلیشاد با بیان اینکه با رونق بخشیدن به ابنیه های میراثی در شهر همچون حمام های تاریخی زمینه حضور توریسم ابنیه در شهر را فراهم کرده ایم افزود : دیگر اولویت ما احیای بوم گردی است و در این حوزه منطقه ویژه بوم گردی را در شهر کلیشاد برای تصویب پیشنهاد داده ایم .
او از جذب توریسم در حوزه علوم و فناآوری در شهر خبر داد و افزود : برای تحقق این مهم با دانشگاه صنعتی اصفهان وارد مذاکره شده ایم تا شعبه ای از پردیس علم و فناوری را در کلیشاد راه اندازی کنیم .
اخگر از خیزش جدید در شهرداری کلیشاد برای انجام پروژه عمرانی با استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های بومی خبر داد و افزود : پارسال بیش از ۲ هزار مترمربع از معابر و گذرهای شهر را با استفاده از ظرفیت های موجود آسفالت کردیم و توانستیم از توان بومی در راستای صرفه جویی اقتصادی بهره مند شویم.