جمعه 10 فروردین 1403

پایداری شهرها در گرو مشارکت شهروندان است
شهردار کلیشادوسودرجان گفت: پایداری، رشد اقتصادی و توسعه همه‌جانبه شهرها در گرو مشارکت شهروندان در اداره امور است.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از کلیشادوسودرجان با اشاره به فرارسیدن روز جهانی شهرها، اظهار کرد: رشد هوشمند و مشارکت اقتصادی شهروندان از ملزومات یک شهر خوب است، مدیران شهرها باید فرصت‌های رشد را تشخیص داده و تقویت کنند و مطمئن شوند که تمام شهروندان از رفاه شهری برخوردار هستند.

وی ادامه داد: مدیران شهری باید این حقیقت را بدانند که رشد اقتصادی علاوه بر فراهم آوردن فرصت‌های زیاد، نیازمند ملزوماتی نظیر سرمایه‌گذاری در بخش‌های سرمایه‌ انسانی، آموزش، فرصت‌های شغلی و زیرساخت‌هایی برای ایجاد پایدار است.

شهردار کلیشادوسودرجان اضافه کرد: با افزایش شواهدی مبنی بر اینکه سرمایه انسانی کم و سطح بالای نابرابری موجب سرعت گرفتن چرخه‌ رکود اقتصادی شده است، مدیران مجبورند با دقت بیشتری به ملزومات کاربردی، برای ایمن کردن و رشد هوشمند شهرها تلاش و زمینه را برای شکوفایی این سکونت‌گاه‌های انسانی را فراهم کنند.

اخگر با بیان اینکه اقتصادهای راکد و نابرابری‌های شدید می‌تواند ناشی از رویکرد اقتصادی «رشد به هر قیمتی» یا مدیریت ضعیف هزینه و فایده باشد، تصریح کرد: این موضوع خصوصاً در طول دوره‌ اعیانی‌سازی شهرهای پر رونق جهان اتفاق افتاد، به‌طوری‌که محلات در حال فرسودن تحت فرایندی از بازآفرینی قرار گرفتند که در آن افراد ثروتمند در محله نفوذ کرده و جایگزین ساکنان قدیمی شدند.

وی گفت: بسیاری از شهرها در حین تلاش برای داشتن مناطق شهری سرزنده و قابل سکونت، دیگر برای سکونت افراد کم‌درآمد مقرون‌به‌صرفه نبود و اغلب پروژه‌های بازآفرینی شهری منجر به جابجایی‌های اقتصادی و اجتماعی شد.

شهردار کلیشادوسودرجان اظهار کرد: حرکت مدیریت شهری در آینده، حرکت از شهر هوشمند به سمت شهر خردمند است و در عین حال افزایش روند مشارکت‌پذیری شهروندان در امر مدیریت شهری و تحقق امر نهادها در مشارکت است.

اخگر تاکید کرد: لازم است که فضای شهری منطبق بر اندیشه نوین شکل بگیرد که تحقق امر مشارکت و مدیریت برد-برد یا گروه -گروه منطبق بر نظریات فردی و گروهی است.