جمعه 10 فروردین 1403

 

اصفهان، پیشگام در پژوهش‌های شهری

شورای پژوهش استانداری اصفهان با شناخت مشکلات استان و انجام مطالعات موردی و موضوعی در حوزه شهرها و حاشیه آن‌ها به امر پژوهش و آسیب‌شناسی و سیاست‌گذاری در این بخش توجه ویژه کرده است.

به گزارش ایمنا و بر اساس چکیده یک مقاله، پژوهش عامل مهمی ‌در تولید دانش، افزایش دانایی و پیشرفت جامعه انسانی است و تعداد پژوهش‌های انجام شده در هرجامعه از شاخص‌های توسعه یافتگی آن به حساب می‌آید. هدف تحقیق، کشف ناشناخته‌ها و گسترش دانش و یافتن راهی برای رسیدن آگاهی است.
پژوهش زیربنای توسعه

امروزه پژوهش‌های علمی زیربنای برنامه‌های توسعه در جوامع بشری محسوب می‌شود و به همین دلیل است که گرایش اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان، کارشناسان، مدیران سازمان‌ها و حتی افراد عادی به انجام پژوهش‌های علمی افزایش یافته است؛ این حرکت نظام‌مند سبب رشد و بالندگی علم و افزایش نشاط و پویایی دانشوران می‌شود، پس داشتن روحیه پژوهشی اهمیت زیادی دارد.

به طور خلاصه باید بگوییم داشتن روحیه پژوهشی به معنای برخورداری از روحیه دیدن مشکلات در جامعه و ایجاد فرضیه برای رفع آن‌ها، و بررسی راه حل‌ها و انتخاب بهترین راه حل است.

بی‌بهره ماندن از روحیه پژوهشگری سبب می‌شود تا دانش و دانشوران همچون مردابی ایستا، حیات علمی خود را از دست بدهند و جامعه دچار تسلسل مشکلات شود. توجه به پژوهش در کشور ناچیز بوده و نسبت به برنامه‌های توسعه و سند چشم‌انداز عقب است، این در حالی است که نباید با مشکلاتی از این نوع مواجه باشیم و وجود این چالش‌ها ناشی از غلبه روحیه بی‌نیازی به تحقیق و درک نکردن اهمیت وجود پشتوانه پژوهشی در فرآیندهای سیاستگذاری است.
آسیب‌شناسی ناکارآمدی پژوهش‌ها در کشور

ناکارآمدی و نبود شفافیت در مراکز تحقیقاتی دولتی در نیازسنجی موضوعات پژوهشی و تخصیص منابع برای طرح‌های پژوهشی، انتصاب مدیران مراکز تحقیقاتی بر اساس ملاحظات غیرعلمی و غیرحرفه‌ای، تلقی نادرست از اعتبارات پژوهشی به عنوان وسیله‌ای برای ترمیم کمبود بودجه‌های پرسنلی دستگاه‌های اجرایی، ضعف نظام آموزش عالی در ظرفیت‌سازی برای پژوهش‌های کاربردی مناسب برای سیاستگذاری و تاکید بر کمیّت عناوین پژوهشی به جای تمرکز بر کیفیت و اثرگذاری پژوهش‌ها، از چالش‌های اساسی ناکارآمدی پژوهش‌ها در کشور است.

استانداری اصفهان در جهت‌گیری جدید توانسته مسیری را طی کند که هدف تحقیق و کاربری آن در عمل و نظام اداری است؛ در این زمینه شورای پژوهش استانداری اصفهان با شناخت مشکلات استان و انجام مطالعات موردی و موضوعی در حوزه شهرها و حاشیه آن‌ها به امر پژوهش و آسیب‌شناسی و سیاست‌گذاری در این بخش توجه ویژه کرده است.
درخشش اصفهان در جشنواره یازدهم

در یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و ششمین جشنواره پژوهش و آموزش مدیریت شهری و روستایی کشور که در ۲۳ آذرماه در محل همایش‌های برج میلاد از سوی وزارت کشور و مرکز مطالعات شهرداری تهران برگزار شد موضوعات در دو مقیاس استانی و ملی با محورهای حمل و نقل و ترافیک، محیط زیست (فضای سبز، پسماند)، بازآفرینی شهری، شهرسازی و معماری، فرهنگی و اجتماعی، اقتصاد شهری و سرمایه گذاری، فناوری‌های نوین و IT، قوانین و مقررات مدیریت بحران، تاب‌آوری، ایمنی و آتش‌نشانی برگزار و در آن از برترین‌های پژوهش، آموزش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری و روستایی و فعالان عرصه نهادینه‌سازی فرهنگ پژوهش و آموزش و نیل به آرمان مدیریت دانش محور شهرها و روستاها تقدیر شد.

بیش از چهار هزار عنوان مقاله، پژوهش و کتاب به دبیرخانه این همایش ارسال شد و در جمع‌بندی نهایی، ۲۰ اثر علمی شورای پژوهش استان اصفهان در بخش شهری و روستایی با دبیری مدیران کل دفتر شهری و امور شوراها و دفتر امور روستایی و شورها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و در نهایت استانداری اصفهان رتبه برتر در حوزه پژوهش مدیریت شهری و روستایی را در بین ۳۱ استان و در مقیاس ملی کسب کرد.

این دستاورد افتخاری بزرگ برای استان و قوت قلبی موثر برای پژوهش و پژوهشگران استان است. پژوهش‌گر باید بتواند به عنوان چراغ راه مسیر توسعه را مشخص و امر هدایت و راهبری را محقق کند. وجود ظرفیت‌های علمی در دانشگاهای استان اصفهان که حاصل تحقیقات آن‌ها در مقیاس ملی و بین‌المللی مطرح است و همچنین نقش راهبری استانداری اصفهان به عنوان نهاد حاکمیتی، می‌تواند مسیر توسعه را هموار کند.

یادداشت از: حامد اخگر، دکترای شهرسازی و عضو شورای پژوهش استانداری اصفهان